3 de gen. 2010

Trobats sota Jerusalem els carrers d'Herodes pels que Jesús va transitar


Els arqueòlegs han aconseguit arribar a terra original de la muntanya Mòria, on Abraham va preparar el sacrifici del seu fill Isaac i que va comprar el rei David per construir un temple que aixecaria el seu fill Salomó fa uns 3.000 anys

Els musulmans, que neguen el Temple, no deixen investigar a la plaça de les mesquites
El Temple va substituir el Tabernacle que guardava les Taules de la Llei o l'Arca
 
El Mur de les Lamentacions, un dels llocs sagrats, emblemàtics, i per tant més fotografiats de Jerusalem, és el fragment visible d'un dels grans secrets arqueològiques que guarda la ciutat santa per excel.lència.
 
El Mur, espai central de pregària del judaisme, testimoni present del bíblic Temple de Salomó, emergeix com un iceberg la part subterrània és un impressionant jaciment històric en què treballa sense descans la millor arqueologia internacional.
 
Sota els peus dels visitants de la plaça del Mur i dels seus carrerons adjacents, a més de 20 metres sota terra, discorren altres carrers per les quals un dia transitar Jesús de Natzaret. És un altre món.  Un univers secret que dia a dia sorprèn fins i tot als propis excavadors i que tanca el colossal i no obstant això desconegut Mur occidental del Temple.


Els arqueòlegs, treballant en el subsòl de Jerusalem a la llum d'unes làmpades que suggereixen una fantàstica escena de pel lícula d'aventures, han aconseguit arribar a terra original de la muntanya Mòria, on Abraham va preparar el sacrifici del seu fill Isaac i que va comprar el rei David per construir un temple que aixecaria el seu fill Salomó fa 3.000 anys aproximadament.  I, uns metres per sobre d'aquest sòl original, han trobat els carrers d'Herodes.

El Mur de les Lamentacions atreu anualment a milers de persones, moltes a la recerca d'una experiència espiritual, gairebé sobrenatural.  Entre els visitants es troben turistes de tot el planeta, religiosos de tot tipus i també dos grups humans molt especials: els visitants que més tard es veuran afectats per la síndrome de Jerusalem i els arqueòlegs.
La síndrome de Jerusalem és una psicosi que afecta a certs individus que visiten la ciutat i segons la qual el que la pateix s'identifica amb un personatge de l'Antic o del Nou Testament. Per sort, no és greu. Té cura.. No obstant això, la passió i dedicació d'aquells que treballen com a arqueòlegs en el Mur de les Lamentacions no sembla tenir-la. És més, la dedicació és plena, 24 hores al dia. Aquest segon síndrome de Jerusalem, la passió per l'arqueologia, es va apoderar de Avi Salomon, arqueòleg en cap de les excavacions en el Mur, a la zona que en anglès es coneix com Western wall, mur occidental. "Excavar aquí és una tasca que no té fi, tan sols depèn del pressupost", va assegurar a La Vanguardia el professor Avi Salomon. I sap bé del que parla.

Lloc sagrat per jueus i musulmans per la seva situació geogràfica, el Mur de les Lamentacions que coneixem i que es pot veure avui en dia és de fet "només part del mur occidental, una de les quatre muralles que protegien l'anomenat Segon Temple, construït sota mandat del rei Herodes, una mica més de dos mil anys enrere ", explica Salomon. 
Va ser l'any 70 de l'era cristiana quan els romans es van encarregar de destruir-lo, no així la part inferior dels murs, que segueix en peu. Aquestes muralles van ser restaurades ja en el segle VII pels musulmans, tot i que en l'actualitat només són visibles a penes unes desenes de metres de la part occidental. Es tracta de la part sud del mur occidental que protegia el temple, un temple maleït que sempre ha patit destrucció. I és que temple i muralla han estat, al llarg de la història, testimonis de batalles, guerres i de sang, molta sang. És pur Antic Testament. Per això per al judaisme el Temple de Jerusalem va ser el santuari del poble d'Israel que va substituir el Tabernacle que guardava les Taules de la Llei de Déu, la vara d'Aaron i un pa de mannà dins de l'Arca de l'Aliança. I després el Temple, va ser aixecat i destruït, novament erigit i ensorrat mentre, paral.lelament, el seu mur ha estat objecte de lluites i desitjos per posseir-lo, causant de la divisió entre dos móns, de dues maneres d'entendre la vida. I és que el mur és molt més del que s'observa a simple vista.

De fet la muntanya on hi havia el Temple ara troba la magnífica Cúpula de la Roca i la mesquita d'Al Aqsa, sagrades per als musulmans que neguen la major, és a dir, la mera existència del Temple de Salomó.

Explica Avi Salomon que "el primer que va iniciar les excavacions a la zona del mur va ser un jove anglès de només 27 anys, Charles Warren, entre els anys 1867 i 1871. La seva finalitat era excavar a la muntanya del temple, però no va rebre permís (musulmà) ".Amb el transcurs dels anys res ha canviat en aquest sentit. Ningú ha rebut l'autorització àrab per excavar a la zona de les actuals mesquites. Únicament és possible en els voltants, que és on han aparegut carrers del temps d'Herodes.  "El més interessant és que els àrabs neguen l'existència del temple i jo els dic: excavem i vegem. I diuen: no. Crec que si es neguen és que tenen alguna cosa a amagar", dedueix Salomon, que, tot i ser una persona religiosa , s'autodefineix per sobre de tot com un home de ciència.


Charles Warren, juntament amb un altre britànic, Charles Wilson, va deixar constància del seu treball en textos i il lustracions que avui dia segueixen utilitzant els arqueòlegs. "Després d'aquests primers anys gairebé ningú es va interessar per aquest lloc. Però en 1967, després de la guerra dels Sis Dies, va canviar", argumenta l'arqueòleg cap.
Després d'aquell conflicte, Israel annexionar Jerusalem i l'objectiu va passar a ser aleshores descobrir el Mur en tota la seva extensió cap al nord, aproximadament mig quilòmetre de construcció.


"El que passa és que amb cada pedra que s'aixeca surten a la llum anys d'història i aquest objectiu inicial es va transformant en anar trobant altra multitud d'antics estances, arcades, ponts. Per això vam decidir obrir al públic els treballs d'excavació. El nostre objectiu ara és arribar a deixar al descobert tot el nivell de l'època del segon temple. Amb aquesta finalitat treballem ", explica l'arqueòleg Avi Salomon.

Per a valorar correctament l'impacte emocional que suposen aquestes excavacions cal saber que per al judaisme tot té els seus orígens a la muntanya Moria. Allà és on es situa, d'acord amb la tradició i història jueva, la Pedra Fundacional i l'inici del món. És en l'esmentada muntanya on, 3.000 anys enrere, el rei Salomó, seguint els passos del seu pare David, s'erigeix el primer temple com una llar per a Déu. "Històricament aquest primer temple és gairebé una incògnita, en tant que "pràcticament no tenim informació del mateix en l'actualitat", explica Michael, guia de les excavacions.


El que sí se sap és que el temple va ser destruït pel poble babilònic 400 anys més tard, després d'això Herodes va començar la seva gran projecte: elevar un segon temple, notablement més ostentós i ambiciós. Per a això va anivellar la muntanya, aconseguint gràcies a 10.000 treballadors al llarg de 10 anys i va construir les quatre muralles (entre elles el mur occidental) com murs de contenció. Les restes d'aquests són el que avui poden visitar a la vessant oest. Caracteritza l'arquitectura d'Herodes el fet que cada fila de roques estava situada uns dos centímetres enrere que la inferior, amb la finalitat d'obtenir una sensació vertiginosa al alçar la vista.

Ara, a l'esplanada on suposadament va existir el germen i la pedra fundacional, s'alcen dos importants edificacions musulmanes: la mesquita d'Al Aqsa i la cúpula de la Roca, ambdues del segle VII. Als arqueòlegs els fascinaría tenir la possibilitat de conèixer què rau sota elles. Però aquesta ja és una altra complexa història. "Amb cada pedra que s'aixeca surten a la llum anys d'història"


E. MARTÍN DE POZUELO / MIA MEN STILMAN

Jerusalem
www.lavanguardia.es